Thailandsguide

Jag har HUR länge som helst logga in här och skriva en sorts utvärdering av Thailandsresan. Let's do it! Jag kan först börja med att säga att om man vill fara iväg och resa en längre tid så räcker det men 1 eller 1½ månad. Vi for i väg 3 månader och det var faktiskt för länge. Om vi hade haft mer pengar skulle det blivit en annan sak, men grejen var att vi var tvungen sakta ner tempot och spara på utflykter för att få pengarna att räcka under hela vistelsen. Jag hade viljat ha ett högre tempo, men vad hade vi då gjort den sista tiden liksom? Så satsta på en månad! Då behöver du inte heller skaffa någit visum, man får ett 30-dagars visum automatiskt när man kommer till landet.

Koh Lanta var vår absoluta favorit ö. Bra priser, fin miljö och stränder, god mat, helt okej shopping, trevliga människor m.m. Vill man ha fest finns det, men det är ingen partyanda på ön, dra då hellre till Phi Phi. Däremot är Phi Phi den vackraste ön av de alla! Ni vet sådana där kalkstensklippor, som den i James Bond, sådana finns överallt där. Ni behöver inte åka till den s.k. James Bond Island för att se sådana. Khao Lak behöver ingen fara till om man inte har fyra små barn eller är 65 plus. Patong i Phuket har den absolut bästa shoppingen! Snyggaste grejerna jag shoppade kommer därifrån. Bangkok kommer på andra plats, men det finns så mycket skit i Bangkok, i Phuket har de "valt ut" det bästa. Fast om man verkligen inte tål försäljare ska man kanske inte shoppa i Phuket, de är verkligen på! Och alla har lärt sig svenska, så gå inte heller och småmuttra åt dem... Den bästa snorklingen var i Ko Ha i lagunen utanför Koh Lanta. Den bästa dykningen var på Phi Phi, mycket rikt djurliv i de vattnen och billigt dessutom! Phi Phi har svindyra boenden men dykningen är billig som fan.

När jag åker till Thailand nästa gång ska jag boka den så jag landar i Phuket, ta minibuss till Koh Lanta och bo där i typ 3 veckor. Där skulle jag yoga varje morgon på The Retreat med Annelie, sola och bada, äta god mat, gå på massage och spa och göra utflykter. När det är fem dagar kvar skulle jag åka till Patong eller Karon i Phuket och festa och shoppa!

Kommentarer
Postat av: josefine

Jag ska åka till Koh Lant nu i januari. Vad får jag inte missa när jag är där? :)

2010-01-07 @ 19:11:27
Postat av: erika

hejsan=) ni verkar ha haft en underbar resa

nu är det så att ja och min pojkvän ska dit i november och resa runt i 4 veckor och uppleva landet. Men vi vet inte vad som är de största sevärdigheterna som man ska kolla på. därför tänkte jag fråga dig om lite tips om vad som ska upplevas och lite så=)

sen även lite frågorom hur de billigaste och bekvämaste sättet att förflytta sig runt till de olika öarna är. FInns det andra saker man ska tänka p ?? tack för all hjälp

2010-02-04 @ 10:46:29
Postat av: Therese svarar:

Josefine: Shit, såhär ett år efteråt känns det som jag inte kommer ihåg så mycket! Men få se här... Snorkla i Koh Rok gjorde jag aldrig, det borde ni göra, det ska ligga nära Lanta. Inne i Saladan finns det folk som kan hjälpa er med det. Som du kan läsa flera ggr i bloggen; käka på The Tavern! Annelies yoga, hennes retreat ligger på Klong Dao Beach. De finaste stränderna är antingen Klong Dao eller Long Beach. Det finns ett jättefint hotell som heter Pima Lai, det borde no gå förbi och titta på, finns längst ner på ön. Finns även elefantridning om ni er intersserade. Hyr en moppe och se er omkring!



Erika: Till att börja med, 4 veckor är en lagom tid för en längre resa. Bra val. Frågan är, vad är erat mål med resan? Gillar ni tempel, dykning, mat, span?? Jag kan börja med mitt favvoställe Lanta, gillar du yoga ska du definitivt besöka Annelie och hennes massörer, och sen The Tavern som jag kan prisa om och om igen. Phi Phi är en jättevacker ö som ni inte får missa! Finns små "resebyrårer" på phi phi (överallt annars dessutom) som har en massa utflykter. Då får ni komma ut på havet och se alla fina klippor! Snorkla/dyka måste ni också göra. Den bästa snorklingen gjorde jag i Ko Ha utanför Lanta, som egentligen var en dykutflykt men jag fick haka på som snorklare. Phi Phi är jättebillig på sånt eftersom de ligger så nära till allt. Annars är Phi Phi dyrt. Sväng förbi massören Sawattchai på Phi Phi också.



Bangkok Khao san road är kul att uppleva, mycket shoppping och marknader! Men som sagt så fanns den bästa shoppingen i Phuket Patong...

Far inte till Khao Lak, sjukt trist!



Billigaste är minibuss eller färjor med längre avstånd. Jag åkte tillexempel buss från Bangkok till Lanta och det kostade inte mkt minns jag, kan det varit 700 baht? Och det är väl en ca 100 mil. Sedan åkte vi färja till Phi Phi från Lanta, sedan åkte vi mkt minibuss, det är sjukt billigt! Sådant kan ni fixa överallt, finns som sagt små "resebyråer" eller vad jag ska kalla det. Gå till ett par stycken olika och jämför priser så ni inte blir lurade.



Detta var det jag kom på såhär rakt av, undrar ni över ngt mer är det bara att fråga, bara kul att hjälpa till :)



/Thess

2010-02-17 @ 21:07:59
URL: http://thessinthai.blogg.se/
Postat av: Dimitri Hardorff

Hur kom du från Koh Lanta till Phuket/Patong? Och hur lång tid tog det? Och vad kostade det?



Har dom även märkeskläder i Patong?

2010-09-20 @ 09:03:11
URL: http://www.dimitristalkshow.dk/
Postat av: Therese svarar:

Dmitri: Med färja! Gud, det är så länge sen så jag minns inte, kanske någon/några timmar och kanske det kosta max hundra kr?

2010-12-18 @ 12:08:35
URL: http://thessinthai.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej! Halkade in på din sida när jag letade boende på Lanta.. :) Undrar.. bokade ni Merry Beach på plats? Jag tycks inte nå dem vid internet.. Verkar bra för billig peng.. MVH Jenny

2011-01-01 @ 09:58:58
URL: http://www.hultliv.se
Postat av: Therese svarar:

Jenny: Vad kul! Det var det som var en del av syftet till att jag skrev ut den infon :) Ja det var på plats, tvivlar starkt på att de har en hemsida som kan boka genom. Det är litet och familjärt :)



Dmitri, ser att jag missat en av dina frågor; Självklart att Patong har märkeskläder, det kryllar!!

2011-03-18 @ 01:32:20
URL: http://thessinthai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0